به گزارش پارسینه، طرح کالابرگ الکترونیکی از دولت سیزدهم اجرا میشد که به دلیل گذار از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم با وقفهای همراه بود و پس از آن، مجددا از اسفندماه سال 1403 با تغییراتی به اجرا درآمد. براین اساس، به حساب سرپرستان خانوارهای دهک یک تا سه درآمدی به ازای هر نفر براساس بعد خانوار 500 هزار تومان و برای دهکهای چهار تا هفت به ازای هر نفر 350 هزار تومان واریز شد که این اعتبار برای خرید 11 قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص یافت که در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
البته اعتبار طرح کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد بوده است که براساس منابع مالی دولت تاکنون با شارژ حساب سرپرستان خانوار طی دو مرحله همراه بوده است. اجرای این دو مرحله و واریز آن به حساب سرپرستان خانوار دهکهای یک تا هفت درآمدی، با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی همراه بوده و به مرور به سایر دهکهای مشمول تسری یافته است.
استفاده از اعتبار این دو مرحله تنها تا پایان خردادماه گذشته قابل استفاده بوده و طبق اعلام رسمی دولت، مرحله بعدی شارژ کالابرگ منوط به پرداخت اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه شده بود اما از اوایل خردادماه زمزمههایی مبنی بر پرداخت کالابرگ به سه دهک درآمدی شنیده شد؛ به طوریکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بررسی تأمین منابع برای پرداخت کالابرگ به سه دهک درآمدی خبر داد و گفته بود: از محل منابعی که برای دو مرحله اختصاص یافته، حدود 12 همت باقی مانده؛ در دولت مطرح شد که این 12 همت را به سه دهک درآمدی پرداخت کنیم.
اما پس از آن فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در 21 خردادماه گفت که طبق دستور رئیسجمهور، کالابرگ الکترونیکی باید برای تمام هفت دهک پرداخت شود. در حال حاضر، امکان پرداخت برای برخی دهکها وجود دارد، اما با تأکید رئیسجمهور بر پرداخت یکپارچه، این اقدام پس از تأمین کامل منابع مالی اجرایی خواهد شد.
با این وجود، سه روز پیش احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی از شنبه (٧ تیرماه) سال جاری با تامین اعتبار به حساب سرپرستان خانوار دهکهای یک تا سه درآمدی خبر داد و اعلام کرد: دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر 500 هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد که این اعتبار برای خرید 11 قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص یافته است.
از این رو، طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانهها، 3000 میلیارد تومان از منابع موردنیاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک به حساب شرکت مجری طرح کالابرگ الکترونیک واریز شده که در گام نخست این مرحله، طرح کالابرگ الکترونیک برای خانوارهای دهکهای اول تا سوم درآمدی اجرا میشود.
بر این اساس، مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی میتوانند متناسب با نیاز خود کالاهای تعیین شده را خریداری کنند. محدودیتی در مقدار خرید هر کالا و نشان تجاری خاصی وجود ندارد، در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود. مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
به گفته میدری، تعداد مشمولین مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی بیش از 28 میلیون نفر است.
طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از 240 هزار فروشگاه عمده، خرد و 11 فروشگاه زنجیرهای اجرا میشود. مشمولان این طرح میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، برنامه کاربردی «شما» را از خدماتدهندگانی چون «بازار»و «مایکت» دریافت و نصب کنند. همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #1463*500* فراهم شده است. مرکز تماس 6369 -021آماده پاسخگویی به سؤالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
این تصمیم با هدف کاهش مراجعه مشمولین طرح به کد دستوری #1463*500* و برنامه کاربردی «شما» اتخاذ شده است. اطلاعرسانی از میزان موجودی از طریق سرشماره v.refah برای سرپرستان خانوار پیامک میشود و این پیامک فقط شامل میزان «اعتبار کالابرگ» بوده و تاکید میشود فاقد هر گونه «لینک» است.
منبع: ایسنا
0 دیدگاه