به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گزارشهای رصدی و تصاویر ماهوارهای تایید میکنند که جنگنده نسل پنجم و رادارگریز J-20S از مرحله نمونه اولیه خارج شده و رسماً به ناوگان عملیاتی نیروی هوایی ارتش آزادیبخش چین (PLAAF) پیوسته است. این پرنده که در نمایشگاه ژوهای 2024 رونمایی شده بود، حالا با شماره سریالهای رزمی در تیپ 172 هوایی چین رویت شده است؛ واحدی که همواره میزبان پیشرفتهترین تسلیحات پکن است.
فراتر از یک آموزشی ساده؛ صندلی دوم برای مدیریت پهپادها
برخلاف تصورات اولیه که J-20S را یک هواپیمای آموزشی میپنداشتند، تحلیلگران معتقدند صندلی دوم متعلق به «افسر سیستمهای تسلیحاتی» است. وظیفه این افسر، مدیریت حجم عظیم دادههای راداری، اجرای عملیات جنگ الکترونیک و از همه مهمتر، هدایت دسته پهپادهای رزمی (UCAV) است که در کنار جنگنده پرواز میکنند. این یعنی خلبان فقط روی پرواز تمرکز میکند و نفر دوم، نبرد رباتیک در آسمان را رهبری میکند.
مرکز فرماندهی رادارگریز در قلب آسمان
عملیاتی شدن این جنگنده نشاندهنده تغییر استراتژی چین به سمت نبردهای «شبکهمحور» است. با تولید بیش از 300 فروند از خانواده J-20، پکن حالا توانایی این را دارد که در مناطق حساسی مثل تنگه تایوان و دریای جنوبی چین، نه تنها از نظر تعداد، بلکه از نظر تکنولوژی هدایت خودکار، دست برتر را داشته باشد. این رویکرد شباهت زیادی به برنامه نسل ششم آمریکا (NGAD) دارد که چین با سرعت عجیبی در حال نزدیک شدن به آن است.
تولید انبوه J-35 (نسخه دریایی) در کنار مدلهای مختلف J-20 نشان میدهد که چین هزینههای هنگفت آموزش خدمه و نگهداری جنگندههای دوکابینه را به جان خریده است. این یعنی پکن خود را برای نبردهای پرشدت و طولانیمدت آماده کرده است؛ جایی که هوش مصنوعی و پهپادها، حرف اول و آخر را در تعیین برنده میدان میزنند.
.gif)
.gif)







0 دیدگاه