به گزارش پارسینه آنچه به نظر میرسد سه محفظه تسلیحات باز در بخش زیرین بدنه باشد، به همراه حضور نفرات در نزدیکی هواپیما، بزرگی قابل توجه طراحی را برجسته میکند.
میتوانید اطلاعات کاملتری درباره آنچه تاکنون از جی36 منتشر شده و همچنین جزئیات مربوط به دومین جت نسل ششم چین (که با نامهای مختلفی مانند جی ایکس یا جی50 شناخته میشود.
نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، وجود برخی ناهماهنگیهای بصری در این تصویر است. این عکس که در ابتدای گزارش و بخشهای مختلفی از آن دیده میشود، بهوضوح با لنز تلهفوتو و از فاصلهای دور و زاویهای پایین گرفته شده است. مهمترین نکته این است که قسمتهایی از انتهای بدنه هواپیما و ورودی هوای بالایی ظاهراً کمی دستکاری شدهاند یا به نوعی محو شدهاند.
این «بخش ناپدیدشده» در پشت ورودی هوای بالایی ممکن است تنها انعکاس نور از بخش روشنتر استتار بدنه باشد یا ترکیبی از هر دو، اما نمیتوان با قطعیت دربارهاش نظر داد. بخش چرخهای اصلی (بهویژه در سمت راست تصویر) نیز یا دچار ویرایش شده یا چیزی در سایهها پنهان شده است. همچنین این عکس، در واقع تصویری است که از روی یک مانیتور گرفته شده و میتواند باعث برخی اعوجاجهای بصری شود. بهعلاوه، بسیاری از دوربینهای تلفن همراه امروزی بهصورت پیشفرض تصاویر را بهطور خودکار «بهبود» میدهند.
در عین حال، بهطور کلی، تصویر اصلی به نظر معتبر میرسد. علاوه بر این، پسزمینه عکس با منطقهای که یک پناهگاه عریض در آن قرار دارد همخوانی دارد، بهویژه با مانع سفیدرنگ و مشبک مخصوص انحراف گاز موتور جت که در پشت آن ساخته شده است.
این پناهگاه نخستین بار در آذرماه گذشته در کارخانه اصلی شرکت هواپیماسازی چنگدو (Chengdu Aircraft Corporation) در شهر چنگدو چین مشاهده شد جایی که همان زمان برای اولین بار جی36 در کنار مدل دیگر، یعنی جی ایکس یا جی50، برای عموم نمایان شدند.
گمان میرود که توسعهی جی36 بر عهده شرکت چنگدو باشد و مشاهدات متعددی از پرواز این هواپیما طی شش ماه گذشته از همین مکان ثبت شده است. همچنین، به نظر میرسد که آشیانهای امن و جدید در سکوی اصلی این مجموعه ساخته شده تا از این پروژه پشتیبانی کند.
اگر این تصویر واقعاً واقعی باشد، بهطور کامل به سؤال در مورد پیکربندی کابین جی36 پایان میدهد؛ اینکه آیا این جت واقعاً دارای کابینی با دو صندلی کنار هم، مشابه با جنگنده آمریکایی F-111 یا مدل روسی Su-34 .
پیشتر، نشریه TWZ نیز اشاره کرده بود که حضور دو نفر خدمه بهاحتمال زیاد برای اجرای مأموریتهای پیشبینیشدهی این جت ضروری خواهد بود.
همچنین، شاید جالبترین نکته در این مرحله، شواهد بسیار قویای باشد که بر اساس درهای باز قابل مشاهده، از وجود دو محفظه تسلیحاتی کوچکتر در طرفین محفظه بزرگ سلاح در زیر بدنه (ventral weapons bay) خبر میدهند.
به نظر نمیرسد که این درها با درهای مربوط به ارابه فرود هواپیما اشتباه گرفته شده باشند. در تصاویر قبلی از زیر بدنهی جی36، درهای بزرگ، قالبگیریشده و لولاداری که به سمت بیرون باز میشوند برای ارابه فرود اصلی دوچرخ و دراز این هواپیما دیده شده بود؛ همچنین دو در کوچکتر نیز برای بخش ارابه فرود جلویی (nose gear) بهوضوح قابل مشاهده بودند.
ناحیهی نیمهادغامشدهی زیر بدنهی مرکزی جی36 شباهتهایی به جنگندهی جی20 دارد، بهویژه در نحوهی پیکربندی محفظههای تسلیحاتی. با وجود حجم داخلی بسیار بزرگ این هواپیما، میتوان اینگونه فرض کرد که طراحی تا حدی بهنفع ظرفیت سوخت نسبت به عمق محفظههای سلاح صورت گرفته است. یک محفظه تسلیحاتی که کمی بلندتر اما بسیار عمیقتر از نمونهی موجود در جی20 باشد، فضای کافی برای حمل چندین مهمات کوچکتر و دستکم دو سلاح بسیار بزرگ را فراهم میکند.
استفاده از بورد چرخان (rotary weapons rack) برای سلاحها تا حدی بعید به نظر میرسد، اما اگر امکانپذیر باشد، تنها در برخی پیکربندیهای خاص که شامل تعداد زیادی مهمات کوچکتر است، مزیت خواهد داشت. محفظههای جانبی اضافه برای سلاحهای هوابههوا، که در بسیاری از طرحهای هنری طرفداران دیده شده، ممکن است وجود داشته باشند؛ اگرچه در حال حاضر هیچ شواهد روشنی از آنها در دست نیست.
دو محفظهی جانبی فرعی بهویژه برای موشکهای هوابههوا و سلاحهای هدایتشوندهی هوابهسطح با ابعاد کوچک بسیار کاربردی خواهند بود؛ امکانی که به محفظهی بزرگ مرکزی اجازه میدهد برای حمل محمولههای سنگینتر، از جمله تسلیحات استندآف با ابعاد غیرمتعارف، اختصاص یابد.
پیش از انتشار این تصویر، تنها گمانهزنیهایی پراکنده و شواهد گذرایی از وجود چنین محفظههایی مطرح بود، اما حالا به نظر میرسد احتمال واقعی بودن آنها بسیار بالاست. درِ این محفظهها به سمت بیرون باز میشود، که نشان میدهد آنها نمیتوانند متعلق به ارابه فرود اصلی باشند.
علاوه بر این، تصویر جدید از نمای روبرو، دید واضحتری از پنجرههای بزرگ مرتبط با حسگرهای اپتیکی/مادونقرمز را ارائه میدهد که در دو طرف دماغهی جی36 قرار دارند. همچنین نمای جدیدی از ورودیهای هوای ذوزنقهایشکل در پایین، در دو طرف کابین دیده میشود، بههمراه ورودی هوای بالایی (dorsal inlet) که همگی با پیکربندی منحصربهفرد سهموتورهی این هواپیما در ارتباط هستند. این ورودیهای هوای پایینی از نظر شکل، شباهت زیادی به نمونههای مشابه در جنگنده پنهانکار آمریکایی رپتور دارند.
این ویژگی منحصربهفرد طراحی، خودش نکتهای بسیار غیرمعمول است. حضور پرسنل زمینی در تصویر، حس اندازه و مقیاس واقعی هواپیما را به خوبی نشان میدهد، چیزی که قبلاً چنین واضح نبوده است.
چین بهطور شناختهشدهای در گذشته در حال توسعه نوعی «بمبافکن منطقهای» بوده که گاهی تحت عنوان جی اچ شناخته میشود. هنوز مشخص نیست که آیا جی 36 قرار است بهنوعی نیازمندیهای جی اچ را برآورده کند یا بخشی از آنها را با نقش یک جنگنده سنگین نسل بعدی تلفیق نماید.
مشابه مسأله تعریف نسل ششم، دستهبندی این هواپیما در یک گروه خاص صرفاً از روی مشاهدات، چالشبرانگیز است و احتمالاً همین دیدگاه چین را نیز منعکس میکند. اعلام قطعی هر پلتفرم بسیار پیشرفتهای بهعنوان «بمبافکن» در سال 2025، سادهسازی ناآگاهانه یا برچسبی سرسری خواهد بود. همانطور که بی21 یک پلتفرم چندنقشی است، اچ ایکس و حتی اچ 20 نیز چنین خواهند بود، البته قابلیتهای کمتر سنتی مدل دوم ممکن است به مرور زمان بهتدریج گسترش یابد. اصطلاح «بمبافکن» اگرچه بهطور غیررسمی بهکار میرود، اما اکنون یک عنوان سنتی است که بهدرستی نشاندهنده تواناییهای واقعی هیچ هواپیمای جدید بلندبرد و پیشرفته نیست.
0 دیدگاه