به گزارش پارسینه و به نقل از ایرنا، مقصود اسعدی سامانی روز دوشنبه افزود: نرخ بلیت هواپیما 48 دلار به ازای هر ساعت صندلی تعیین شده است که تاکنون بر اساس نرخ ارز 68 هزار و 800 تومانی محاسبه میشد، اما از اواخر شهریور امسال نرخ تسعیر ارز به تالار دوم (حدود 105 هزار تومان) برده شد.
این مقام صنفی با اشاره به قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، همچنین رای دیوان عدالت اداری که تعیین نرخ بلیت را در اختیار شرکتها قرار داده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 60 درصد هزینههای ایرلاینها ارزی است، همچنین افزایش نرخ سوخت از 600 تومان به 14 هزار و 500 تومان در هر لیتر، افزایش تعرفه گمرکی ترخیص قطعات و موتور هواپیما از 28500 تومان به 70 هزار تومان، و با توجه به اینکه حدود 12 درصد این افزایش نرخ، مالیات بر ارزش افزوده و سهم عوارض مختلف است، در مجموع متوسط نرخ بلیت هواپیما رشد 24 درصدی داشته است.
اسعدی سامانی در عین حال خاطرنشانکرد: نرخ بلیت در مهرماه به طور میانگین 1.5 میلیون تومان پایینتر از سقف نرخها بوده است، امروز نیز نرخها در بازار کشش آنچنانی ندارد؛ بر این اساس به نظر میرسد آنچه در بازار عرضه میشود پایینتر از سقف نرخها خواهد بود.
وی بار دیگر تاکید کرد: این افزایش نرخ فقط ناشی از افزایش قیمت ارز است و اگر بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با بازگشت نرخ تاثیر ارز از تالار دوم به نرخ قبلی موافقت کنند، بازگشت قیمتها را مجدد شاهد خواهیم بود.
اردیبهشت ماه امسال بود که سازمان توسعه تجارت از برنامه وزارت صمت برای تالار دوم ارز تجاری خبر داد تا جایگزین معاملات ارز اشخاص شود و معامله گران و بازرگانان بتوانند در یک بستر شفاف و بر اساس قیمت توافقی اقدام به داد و ستد ارز خود کنند؛ این تالار در خردادماه آماده بهرهبرداری شد اما حوادث پیش آمده، بهرهبرداری کامل آن را به تعویق انداخت تا در مردادماه فعالیت آن شکل گرفت.
راه اندازی این تالار مستند به جزء (2) بند (الف) ماده (11) قانون برنامه هفتم پیشرفت بوده که بر اساس آن «صادرکنندگان خُرد از جمله صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، محصولات صنعتی دانش بنیان و خلاق، محصولات باغی و کشاورزی و صنایع دستی می توانند ارز حاصل از صادرات خود را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه کرده یا پس از اعلام به بانک مرکزی، برای واردات کالاهای مجاز که بانک مرکزی با تأمین ارز آنها موافقت کرده است، توسط خود یا دیگر واردکنندگان مورد استفاده قرار دهند.»
بر اساس سرفصل های 63 گانه ارز خدماتی که در وبگاه مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز منتشر شده، ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی در زمره ارز خدماتی تعریف شده است که مواردی چون هزینه بیمه بدنه هواپیماهای ایرانی، هزینه شرکت های هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیردولتی را در بر می گیرد.
.gif)
.gif)







0 دیدگاه