به گزارش پارسینه به نقل از همشهری آنلاین، همزمان با اینکه هنوز 75 میلیون ایرانی در فهرست یارانهبگیران حضور دارند، نزدیک به 21 میلیون دستگاه خودرو نیز به نام این خانوارها ثبت شده است؛ نیمی از آنها قیمتی زیر 250 میلیون تومان دارند و همین موضوع نشان میدهد مرز میان دهکهای متوسط و بالای جامعه بهسادگی قابل تشخیص نیست.
دشواری تفکیک دهک نهم از متوسطها
طبق قانون بودجه، دولت موظف است دهکهای هشتم تا دهم را از فهرست یارانه حذف کند، اما دادهها نشان میدهد تفکیک دهک نهم از دهکهای پایینتر بسیار پیچیده است. فاصله هزینه میان دهک 9 و 10 حدود 30 میلیون تومان در ماه برآورد شده و از دهک یک تا 9، رشد هزینهها تدریجی بوده است.
شاخصهای رصد رفاه ایرانیان
پایگاه رصد رفاه ایرانیان در ارزیابی دهکها شاخصهایی نظیر دادههای بانکی (شبکه شاپرک)، مالکیت خودرو، ملک، سهام، حقوق و سوابق سلامت را مبنای رتبهبندی خانوارها قرار داده است. خود نهادهای مسئول نیز بارها تأکید کردهاند که این دادهها نسبی و ناقص است و نمیتواند وضعیت واقعی زندگی مردم را بهطور دقیق آشکار کند.
خودروهای میلیاردی و طبقه متوسط
در جامعهای که تنها چهار دهم درصد خودروها ارزشی بیش از پنج میلیارد تومان دارند، حذف دهکهای بالا صرفاً به معنای حذف لندکروزر و پورشهسوارها نیست، بلکه به معنای حذف خانوارهایی است که خودروهای متوسط سوار میشوند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان هشدار میدهند که الگوریتم دهکبندی فعلی میتواند به حذف ناخواسته طبقه متوسط منجر شود.
جزئیات ناگفته از دهکها
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مجلس اعلام کرده است: در کشور فقط چهار نفر لامبورگینی، 181 نفر مازراتی، سههزار و 600 نفر پورشه، 10 هزار نفر لندرور و پنجاهوشش هزار نفر خودروی ساخت کرمانموتور سوار میشوند. به گفته او «ما با جامعهای فوقثروتمند روبهرو نیستیم، بلکه بخش بزرگی از مردم در محدوده طبقه متوسط قرار دارند.»
او تأکید کرده حذف 27 میلیون نفر یارانهبگیر بدون دسترسی به دادههای دقیق، به احتمال زیاد به حذف اشتباه گروههای متوسط منجر خواهد شد. پیشنهاد وزارت رفاه، کاهش محدودتر فهرست و حذف حدود 15 میلیون نفر از جمعیت یارانهبگیران است.
.gif)
.gif)







0 دیدگاه