مخالفت ترکیه با ایجاد گذرگاه‌های جدید مرزی با ایران

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: اخذ مالیات سوخت از کامیون‌های ایرانی توسط ترکیه باعث افزایش هزینه حمل می‌شود که در نتیجه کالا با قیمت بالاتری به خریدار خارجی می‌رسد و رقابت‌پذیری ایران در بازار ترکیه کاهش می‌یابد.
مخالفت ترکیه با ایجاد گذرگاه‌های جدید مرزی با ایران

به گزارش پارسینه به نقل از اکوایران، مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه،  درباره تصمیم اخیر آنکارا برای اخذ مالیات سوخت از کامیون‌های ایرانی توضیح داد و گفت: این تصمیم هزینه‌های تجاری ایران را افزایش داده و باعث بالا رفتن هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود که در نتیجه کالاها با قیمت بالاتری به خریداران خارجی می‌رسد و رقابت‌پذیری ایران در بازار ترکیه کاهش می‌یابد.

او پیش‌بینی کرد که تأثیر این تغییر در سیاست ترکیه بر تجارت دو کشور در کوتاه‌مدت قابل مشاهده خواهد بود.

دیگران چه می خوانند:

سعادت دهقان همچنین درباره کمیسیون مشترک ایران و ترکیه توضیح داد که در این جلسه به تجارت ترجیحی اشاره‌ای نشد و پیشنهاد اتاق مشترک حرکت به سمت تجارت آزاد بود. این نوع تجارت شفافیت بیشتری به ارمغان می‌آورد، اما اجرای آن به اراده و زیرساخت‌های مناسب، به‌ویژه در حوزه تبادلات مالی و بانکی، نیاز دارد.

او افزود که طرف ترکیه‌ای بر تقویت زیرساخت‌های سه گذرگاه مرزی موجود تأکید داشت و تمایلی به راه‌اندازی گذرگاه‌های جدید نداشت و این در حالی بود که طرف ایرانی در کمیسیون مخالف ترکیه و خواهان افزایش شمار گذرگاه‌ها بود.

در نهایت، سعادت دهقان اشاره کرد که تجارت دو کشور همچنان ادامه دارد و پتانسیل افزایش حجم تجارت از 10 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار وجود دارد.

لغو معافیت مالیات سوخت کامیون‌های ایرانی

این تنها گام ترکیه علیه تجار ایرانی محسوب نمی‌شود؛‌ چند روز پیش دولت ترکیه ماده قانونی را در روزنامه رسمی ترکیه، منتشر کرد که بر اساس آن معافیت مالیات سوخت به اندازه حجم استاندارد باک برای کامیون‌های ایرانی که پیش از این هنگام ورود به ترکیه اعمال می‌شد، لغو شد.

 بر اساس این قانون، کامیون‌های ترکیه‌ای هنگام خروج از ایران، فارغ از اینکه باک سوختشان پر یا خالی باشد، ملزم به پرداخت مالیات گمرکی به میزان ظرفیت باک خودرو هستند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته، کامیون‌های ایرانی هنگام ورود به ترکیه از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی سوخت به اندازه حجم استاندارد باک خودرو معاف بودند.

اما با لغو این معافیت، کامیون‌های ایرانی از این پس هنگام ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود بپردازند. میزان این مالیات 155 درصد مالیات ویژه مصرف‌کننده در ترکیه تعیین شده است. همچنین معافیت مالیات سوخت برای اتوبوس‌های مسافربری با پلاک ایران همچنان هنگام ورود به ترکیه برقرار خواهد بود.

مخالفت ترکیه با ایجاد گذرگاه‌های جدید مرزی با ایران

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟